T1 Mall of Tallinn kui transpordisõlm uues Euroopa väravas
T1 Mall of Tallinn ei ole mitte lihtsalt kaubandus- ja meelelahutuskeskus, vaid maamärk Tallinna uuele transpordi sõlmpunktile, mille ühest nurgast stardib varsti kiirrong Berliini, teisest buss Peterburgi ja Riiga, kolmandast tramm aga kas või New Yorki, sest vaid kilomeetri kaugusel asub.
“Siia tuleb Tallinna värav – trammiühendus, bussiterminal, lennujaam – sellest saab üks meie pealinna süda, värav ja sõlmpunkt, mis toob meile kindlasti juurde uusi töökohti ja turiste. See on kindlasti linna poolt igati tervitatav,”
just sellise sõnumiga esines 2017. aasta kevadel T1 Mall of Tallinna visioonikonverentsil Tallinna linnapea Taavi Aas.
Enne veel kui valmib Rail Baltica Ülemiste terminal on T1 Mall of Tallinn juba sügisest ühendajaks erinevatele transpordiliinidele. Keskuse ühel küljel peatub tramm juba täna, kuid väheteada fakt on see, et peagi hakkavad keskuse juures peatuma ka kõik kaugliinide bussid, mis sõidavad Ida- ja Lõuna-Eesti suunas. Just T1 Mall of Tallinna eest lähevad bussid Suur-Sõjamäe alusesse tunnelisse nii nagu praegu trammid, et suuremate pööreteta jõuda lennujaama.
Ei ole kahtlustki, et T1 Mall of Tallinna arendajad panustasid õigele kaardile, kui otsustasid juba selle sajandi alguses ühe oma uue keskuse rajada just Peterburi maantee algusesse. Siis ei olnud neil aimugi, et täpselt samasse kohta ehitatakse varsti Rail Baltica peaterminal.
T1 Mall of Tallinn asub täpselt uues Eesti väravas, mis hakkab meid ühendama Kesk- ja Lääne-Euroopaga. Juba loetud aastate pärast ehk esialgsete plaanide järgi aastal 2026 hakkab siit terminalist iga päev väljuma kaheksa ja siia saabuma sama palju reisi. Kuivõrd prognooside kohaselt hakkab Rail Baltic teenindama ligi 1 miljonit reisijat aastas, siis võib vaid oletada, millise reisijate voolu tekitab see ka uues Tallinna väravas.
“T1 Mall of Tallinn üks eesmärk on olla mugav vahepeatus kõigile, kes ootavad lennukit, bussi, rongi või trammi, mis ühendab lennujaama sadamaga. Rääkimata rikkalikust kaupluste võrgust, restoranivalikust, kinodest ja meelelahutusest saab meilt ka operatiivset infot saabuvatest ja väljuvatest reisidest,”
lausus T1 Mall of Tallinna arendaja Kristjan Kask.
Rail Baltica peaterminali või täpsemalt Ülemiste reisijate terminali ehitustööd peaksid jääma aastate ajavahemikku 2020-2023. 2014. aastal tunnistati terminali arhitektuurse ideekonkursi parimaks ideekavand “Tagasi”, mille autoriks oli arhitektibüroo 3+1 arhitektid koosseisus Gert Guriev, Markus Kaasik, Riin Kersalu, Kerstin Kivila, Taavi Lõoke, Mihkel Meriste, Andres Ojari, Siim Tiisvelt ja Ilmar Valdur.
“Selline sõlmpunkt, kus lennukite, rongide, busside ja trammide väravad otse Tallinna kesklinna külje all ristuvad, on põhjamaade ja Euroopa mõistes ainulaadne. Mujal on pealinnad juba nii terviklikult välja ehitatud, et kõikide transpordiliinide sidumine ühes konkreetses punktis on võimalik üksnes elu epitsentrist kaugel äärelinnas. Sellest sünergiast, mida uus keskus koos oma transpordisõlmega loob, ei kujune mitte ainult värav Tallinnasse, vaid värav Eestisse,”
võttis uue sõlmpunkti väärtuse kokku Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi arengu ja investeeringute osakonna juhataja Indrek Gailan.
Fotode autor 3+1 Arhitektid